Home » Headline, Kitos temos, Verslas&Ekonomika

“Sėkmės principai” [1 dalis]

25 December 2010 2,977 views No Comment

Ankstesniame įraše trumpai pristačiau didžiausio elektroninės prekybos molo “Rakuten” vadovo Mikitani Hiroshi naujausias iniciatyvas diegiant anglų kalbą žinomoje Japonijos kompanijoje.

Jau minėjau, kad

“Mikitani yra tipinis naujosios kartos kultinis Japonijos vadybininkas, į kurio išsakytas mintis, vertinimus ir prognozes verta įsiklausyti. Manau pakaktų paminėti, kad Mikitani Rakuten kompaniją kartu su dar vienu darbuotojo įkūrė 1999 metais. Jam pakako šešių metų, kad Rakuten internetinio prekybos molo apyvarta pasiektų maždaug tris milijardus litų (pelnas apie vienas milijardas litų).”

Todėl, remdamasis 2007 metais išleista Mikitani Hiroshi knyga “Sėkmės principai”, išsamiau pristatysiu jo verslo vadybos filosofiją.

********************************************************************************************************************

Įžanga

Norėčiau, kad mintimis sugrįžtume dešim metų atgal. 1997 metai. Laikas, kuomet pasitinkant naują tūkstantmetį, pasaulį yra užvaldiusi specifinė keistai persipynusi tikėjimo ateitimi ir nerimo jausmų banga. Kokia gi ateitis laukia žmonijos? Laimingesnė nei XX amžiuje, o gal ne. Manau, kad tai buvo  esminis žmoniją kamavęs klausimas, kuris savo ruožtu įtakojo tuo metu tvyrojusią chaosu persisunkusią nuotaiką. “2000-ųjų metų problema” vienas iš tų simbolių, vertusių nerimauti pasaulį.

2000 metų sausio mėnesio 1 d. nulis valandų. Prognozuota, jog pasaulį ištiks beprecedentė panika kuomet  elementarus kompiuterių defektas, grandinine reakcija išplitęs per kompiuterių tinklus, sukels sistemos griūtį. Nežinau kas pirmas prabilo apie „2000 metų“ problemą. Tačiau tas „perspėjimas“, jog kompiuterių sistemose esantis nedidelis trūkumas sukels sąmyšį visuomenėje, turėjo savyje keistos įtikinančios galios.

Kompiuteriai pasaulyje sujungti tinklu, o žmonių gyvenimas dėka to sparčiai tampa vis patogesniu. Tačiau ar kartais už to patogumo neslypi pavojingi spąstai?

Iš tiesų, netgi atsirado žmonių, kurie,rerimaudami dėl neapibrėžtos ateities ir įvairių apoaklipsinių pranašysčių, dideliais kiekiais puolė kaupti vandens bei maisto atsargas. Tai puikiai leidžia suprasti, kad žmonės labai rimtai vertino kompiuterių tinklą. Tačiau aš pats gerai neatsimenu koks buvo mano požiūris į susiklosčiusią situaciją.

Kalbant apie 1997 metus, tai yra maždaug du metai prieš prasidedant vadinamam “interneto burbului.” Ir nors man teko dirbti pačiame „interneto burbulo“ sūkuryje, tačiau ir dabar gerai nežinau kągi realiai reiškė tas “interneto burbulas”. Tiesiog paskendus darbuose nebuvo kada dairytis aplinkui.

Tuo metu pasiraitojęs rankoves laksčiau po Japonijos provincijos miestų ir miestelių vietinių parduotuvėlių rajonus. Neturėdamas kada nei atsikvėpti, nei nusišluostyti nuo kaktos ir po pažastimis žliaugiančio prakaito, kiekvieną dieną laksčiau tikėdamasis surasti tikslines parduotuves, kurios sutiktų dalyvauti naujai kuriamiame internetiniame mole.

Tuo metu savo kailiu patyriau, kad užuot apsirengus prabangų kostiumą ir visas pasipūtėliškas kalbas, partneris atidžiau manęs klausys suprakaitavusio, tačiau kalbančio iš visos širdies. Jeigu nebūčiau vertęsis per galvą dėl savo klientų ir būsimų partnerių, niekas nebūtų net teikęsis manęs išklausyti. Tokia buvo realybė.

Aš stengiausiu parduoti tai, kas tuo metu buvo vertinama labai įtartinai. Mes kvietėme atidaryti savo parduotuves virtualioje interneto erdvėje esančiame prekybos mole.

Rakuten prekybos molas (楽天市場) startavo 1997 metais. Šiuo metu nieko keisto įsigyti daiktus internetu. Tačiau tuo metu, prieš 10 metų, įdomu kiek buvo žmonių drįsusių prognozuoti, kad artimoje ateityje sitauciaja kardinaliai pasikeis. Mažų mažiausiai tarp verslo pasaulio žmonių greičiausiai nebuvo nei vieno. Netgi aš, kuris įtikinėjau provincijos parduotuvių šeimininkus ir kompanijų atskingus asmenis, kad ne už kalnų artėja tokia diena, kuomet daiktus įsigysime internetu, nebuvau 100 proc. įsitikinęs savo teisumu. Atvirkščiai, tuo metu kai internetas tik buvo pradėjęs plisti, “virtualioje interneto erdvėje veikiančio prekybos molo” idėja, jau buvo pradėjusi virsti praeitimi.

Pradedant tokiomis stambiomis korporacijomis kaip NTT, NEC, FUJITSU, MITSUI & CO. gausybė kitų mažesnių kompanijų jau buvo įžengusios į “interneto prekybos molo” verslą. Tačiau nei vienai iš jų nesisekė kaip tikėtasi. Pažvelgus į jų internetinius puslapius situacija priminė universalines parduotuves su ištuštėjusiomis lentynomis ir parduotuvėmis. Tarsi prieš paskelbiant bankrotą. Dalis internetinio verslo korifėjų teigė, kad  japonams apsipirkinėjimas internetu yra nepriimtinas, o toks verslo modelis niekada neprigis šioje rinkoje.

Tarp mūsų aktyviai ieškomų parduotuvių šeimininkų, buvo taip pat tokių, kurie jau turėjo atidarę savo parduotuves internete. Juos įtikinti sekėsi dar sunkiau. Kaip ir minėjau dalis mūsų klientų ,tikėdami interneto teikiamomis perspektyvomis ir šviesia ateitimi, turėjo  susikūrę internetines parduotuves. Patikėję internetinių parduotuvių vadybininkų žodžiais, kad „užtenka atidaryti savo parduotuvės internetinį puslapį ir pardavimai savaime padidės“, investavo didelius pinigus. Todėl jie savo kailiu jau buvo patyrę, kad rezultatas nėra toks, kokio tikėtasi.

Rakuten prekybos molo paslauga startavo 1997 metų gegužės mėnesio 1 dieną. Tuo metu aavo parduotuves Rakuten prekybos mole atidarė 13 parduotuvių. Nuoširdžiai prisipažinsiu, kad visos parduotuvės buvo mano senų vos ne per prievartą prikalbintų pažįstamų.

Pradžioje kompanijos personalą sudarė šeši žmonės. Visi šeši darbuotojai lakstė po visą šalį stengdamiesi prikalbinti naujus klientus. Tačiau realybė buvo tokia, kad per mėnesį pavykdavo surasti tik 4-5 parduotuves, sutinkančias atidaryti savo atstovybes ir internetinėje erdvėje.

Įdomu kaip atrodytų mano veidas anuomet, išgirdus apie dabartinius Rakuten pasiekimus.

Šiuo metu rakuten prekybos mole dalyvių parduotuvių skaičius maždaug apie 20,000 tūkstančių. Bendra apyvarta per 2006 metus pasiekė 420,000,000,000 jenų. Visos Rakuten grupės kartu su Rakuten kelionės ir Rakuten vertybiniai popieriai bendra apyvarta pasiekė 1 trilijoną jenų. Esame maždaug šešta pagal dydį interneto kompanija pasaulyje.

Ar aš galėjau patikėti, kad ta maža kompanija kiek mažiau nei per dešimt metų taps tokia milžine. Ateitį gaubiau nežinomybė. Niekas nežino kas įvyks rytoj. Taip yra todėl, kad šiame pasaulyje egzistuojantys reiškiniai nuolat keičiasi. Praeityje šiai tiesai nusakyti žmonės naudojo laikinumo terminą. Laikinumo principą man pačiam teko savo kailiu patirti ir suvokti per 1995 metais įvykusį didįjį Hanshin/Avaji žemės drebėjimą.

Mano gimti namai yra Akashi mieste. Nors tėvai per didijį žemės drebėjima išgyveno, tačiau netekau artimų giminaičių – brangaus senelio ir močiutės. Lėtai vilkdamas kojas ėjau per iki pamatų sugriautą miestą. Žvelgdamas į mokyklos patalpose išdėstytus kelis šimtus karstų, suvokiau kokia trapi ir kaip lengvai pasiglemžiama žmogaus gyvybė. Faktas, kad pats irgi kada nors būtinai mirsiu, kaip visiškai natūrali realybė įsismelkė į mano širdį.

Gyvenimas yra vienas. Būtent todėl galvoju apie tai kaip ką nors pasiekti, įgyvendinti, nuveikti. Taip pat reikia suprasti, kad pasaulis yra besikeičiantis. Todėl reikia sugebėti adaptuotis.

Per 10 metų Rakuten pasiekė milžinišką augimą. Šį augimą lėmėtas faktas, kad internetas per tą laiką įsiskverbė į žmonių gyvenimą žymiai sparčiau ir glaudžiau nei, kad buvo galima įsivaizduoti. Interneto burbulas subliuško staigia, tačiau Rakuten sugebėjo sumaniai „atsisėsti“ ant burbulo sukeltos bangos. Kai kas pavadins, kad tai sėkmė, laimė, likimas. Aš pats taip pat manau, kad mums šypsojosi sėkmė. Tačiau tokių rezultatų pasiekti pasikliaunant vien tik sėkme yra neįmanoma. Angliška patarlė sako, kad “sėkmė yra galimybių ir pasirengimo sankryža.” Jeigu nebūtume tinkamai pasirengę, nebūtumę sugebėję pasinaudoti naujomis galimybėmis. Trumpai tariant, jeigu prieš 10 metų tuo metu didžiosios korporacijos būtų pradėjusios daryti tai, ką darėme mes, greičiausiai neturėtume dabartinio Rakuten.

Rakuten kūrimo pasirengimo darbus pradėjome dar 1996 metais. Kompanijos darbuotojų skaičius, įskaitant ir mane, tebuvo du asmenys. Startavome nuo visiško nulio. Tačiau tikėtina, kad būtų pasisekę bet kam,  jeigu tie žmonės būtų turėję tokį norą koks buvo mūsų.

Galbūt tai skamba pasipūtėliškai, tačiau tik mes sugebėjome pasinaudoti konkrečia galimybe ir atvesti Rakuten į sėkmės kelią.

Kodėl Rakuten pavyko augti tokias sparčiais tempais? Kokia sėkmės formulė? – manęs kartas nuo karto paklausia. TSudėtingas klausimas. Nėra jokio stebuklingo sprendimo ar pan. Paprasčiausiai galvodamas imtis verslo kruopščiai pasirengiau ir nenuklydau nuo kelio dėl takelio.

Mano požiūris į verslą išdėstytas visą laiką nuo firmos įkūrimo metų iki pat dabartinių dienų firmos patalpose pakabintame “Sėkmės principai” plakate. Šiame plakate yra surašyti penkti punktai, kurie mano vertimu yra patys svarbiausi versle.

Remdamasis minėtais “Sėkmės principais”, galvoju jums pristatyti savo filosofiją.

Bus tęsinys…

Prašome palikite savo komentarą!

Palikite savo komentarą žemiau taip pat galima nuoroda savo svetainės. Galite prenumeruoti komentarus naudodamiesi RSS paslauga.

Rašydami komentarus išlikite kultūringi. Nenuklyskite toli nuo temos. Brukalai nepageidaujami.

Galite naudoti šiuos HTML kodus:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Šiame tinklaraštyje galima naudoti Gravatar simbolius. Galite užregistruoti savo Gravatar.

Japonija, kelionės, keliauti, bilietai, verslas, ekonomika